ASD Journal Club
Die Forschungsgruppe trifft sich regelmäßig einmal im Monat, freitags, von 9 – 11 Uhr im Konferenzraum im 18. Stock des JenTowers für ein Leseseminar. Für gewöhnlich präsentieren wir hier Forschungsartikel zu ASS-bezogenen Forschungsthemen und diskutieren diese anschließend. Jeder Interessent ist herzlich dazu eingeladen, das Seminar zu besuchen und Forschungsartikel für kommende Seminare vorzuschlagen.
Falls Sie in die Mailing-Liste aufgenommen werden möchten, kontaktieren Sie bitte:
Andrea Kowallik: andrea.kowallik[at]uni-jena.de
Bisherige Themen
- low functioning ASD
- current therapy for ASD (early intervention, therapy for adults, pharmacological therapy, etc.)
- learning mechanisms in ASD
- schizophrenia versus autismus: The Hypo-Hyper-Intentionality hypothesis
- psycho-social functioning and life satisfaction in adults with ASD
- reduced cortical thickness in children with ASD
- prospective memory in ASD
- savant abilities in ASD
- the role of testosterone in ASD
- emotion regulation in ASD
- face processing in ASD
- autism and art (art therapy)
- autism in other species (mice, rats, birds, dogs, non-human primates)
Sommersemester 2020
- 03.07.2020 Thema: „Design von Interventionsstudien“
- 12.06.2020 Autismusnetzwerktreffen
- 08.05.2020 Thema: „Konsequenzen der Pandemie auf Menschen mit ASD“
- Leitartikel: Narcisi, Antonio (2020): Handle the Autism Spectrum Condition during Coronavirus (COVID-19) Stay at Home Period: Ten Tips for Helping Parents and Caregivers of Young Children. Brain Sciences, 10(4), 207;https://doi.org/10.3390/brainsci10040207
- Leitartikel: Yarımkaya, E., & Esentürk, O. K. (2020). Promoting physical activity for children with autism spectrum disorders during Coronavirus outbreak: benefits, strategies, and examples. International Journal of Developmental Disabilities, 1-6. https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1756115
- 24.04.2020 fällt aus
Wintersemester 2019/20
- 21.02.2020 Autismusnetzwerktreffen
- 24.01.2020 Thema: „ASD Einzeltherapie-Ansatz nach Dziobek“
- Leitartikel: Dziobek, I., Stoll, S., & Lipinski, S. (2019). Hochfunktionaler Autismus bei Erwachsenen : ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Manual / Isabel Dziobek und Sandra Stoll ; unter Mitarbeit von Silke Lipinski: Ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Manual (1. Auflage.). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
- 13.12.2019 Weihnachtsspezial: „Das öffentliche Bild von Autismus und der Einfluss der Medien“
- 22.11.2019 Thema: „Mu rhythm enhancement versus suppression-neurofeedback training in ASD“ präsentiert von Samaneh Dastgheib
- Leitartikel: de Vega, M., Padrón, I., Moreno, I. Z., García‐Marco, E., Domínguez, A., Marrero, H., & Hernández, S. (2019). Both the mirror and the affordance systems might be impaired in adults with high autistic traits. Evidence from EEG mu and beta rhythms. Autism Research.
- Leitartikel: Friedrich, E. V., Sivanathan, A., Lim, T., Suttie, N., Louchart, S., Pillen, S., & Pineda, J. A. (2015). An effective neurofeedback intervention to improve social interactions in children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 45(12), 4084-4100.
- Leitartikel: García Vite, T. K., Ayala Guerrero, F., Mateos Salgado, E. L., & Cebreros Paniagua, R. (2018). Characterization of the Mu rhythm during the sleep of children with autism spectrum disorder level 1. Salud Mental, 41(3), 109-116.
- Leitartikel: Pineda, J. A., Carrasco, K., Datko, M., Pillen, S., & Schalles, M. (2014). Neurofeedback training produces normalization in behavioural and electrophysiological measures of high-functioning autism. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369(1644), 20130183.
- 25.10.2019 Thema: Koordinationstreffen
Sommersemester 2019
- 12.04.2019 Thema: „Summing up pre-/neonatal and early childhood brain growth and ASD“
- Leitartikel: Blanken, L. M., Dass, A., Alvares, G., van der Ende, J., Schoemaker, N. K., El Marroun, H., … & Dissanayake, C. (2018). A prospective study of fetal head growth, autistic traits and autism spectrum disorder. Autism Research, 11(4), 602-612.
- Leitartikel: Bonnet‐Brilhault, F., Rajerison, T. A., Paillet, C., Guimard‐Brunault, M., Saby, A., Ponson, L., … & Roux, S. (2018). Autism is a prenatal disorder: Evidence from late gestation brain overgrowth. Autism Research, 11(12), 1635-1642.
- 24.05.2019 Thema: „Overarousal hypotheses/ socioaffective-excitatory/inhibitory-imbalance model“
- Leitartikel: Hadjikhani, N., Zurcher, N. R., Lassalle, A., Hippolyte, L., Ward, N., & Johnels, J. Å. (2017). The effect of constraining eye-contact during dynamic emotional face perception—an fMRI study. Social cognitive and affective neuroscience, 12(7), 1197-1207.
- 14.06.2019 Thema: „Relationships between ASD, emotion recognition and autonomic measures“
- Leitartikel: Bal, E., Harden, E., Lamb, D., Van Hecke, A. V., Denver, J. W., & Porges, S. W. (2010). Emotion recognition in children with autism spectrum disorders: Relations to eye gaze and autonomic state. Journal of autism and developmental disorders, 40(3), 358-370.
- 26.07.2019 Thema: „Neurofeedback and HRV biofeedback“ präsentiert von Andy Schumann
- Leitartikel: Lehrer, P. M., & Gevirtz, R. (2014). Heart rate variability biofeedback: how and why does it work?. Frontiers in psychology, 5, 756.
- Leitartikel: Mather, M., & Thayer, J. F. (2018). How heart rate variability affects emotion regulation brain networks. Current opinion in behavioral sciences, 19, 98-104.
Wintersemester 2018/19
- 08.02.2019 Thema: „Abnormal brain growth in autism“
- Leitartikel: Courchesne, E., Campbell, K., Solso, S. Brain growth across the life span in autism: Age-specific changes in anatomical pathology. Brain Research, 1380:138-45, 2011
- 25.01.2019 Thema: „BDNF- Brain Drive Neurotrophic Factor- A biomarker for ASD?“ präsentiert von Samaneh Dastgheib
- Leitartikel: Qin, X., Feng, J., Cao, C., Wu, H., Loh, Y., and Cheng, Y. (2016). Association of peripheral blood levels of brain-derived neurotrophic factor with autism spectrum disorder in children: a systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatr. 170. doi: 10.1001/jamapediatrics.2016.1626
- Leitartikel: Keypaper: Saghazadeh, A., and Rezaei, N. (2017). Brain-derived neurotrophic factor levels in autism: a systematic review and meta-analysis. J. Autism Dev. Disord. 47. doi: 10.1007/s10803-016-3024-x
- 14.12.2018 Weihnachtsspezial
- 16.11.2018 Thema: „Imitation and emotion recognition in ASD“ präsentiert von Andrea Kowallik
- Leitartikel: Michael B. Lewis & Emily Dunn (2017) Instructions to mimic improve facial emotion recognition in people with sub-clinical autism traits, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 70:11, 2357-2370, DOI: 10.1080/17470218.2016.1238950
- 26.10.2018 Thema: „Pupillometry and ASD“ präsentiert von Helene Kreysa and Dana Schneider
- Leitartikel: Nuske et al.: Reactivity to fearful expressions of familiar and unfamiliar people in children with autism: an eye-tracking pupillometry study. Journal of Neurodevelopmental Disorders 2014 6:14. doi:10.1186/1866-1955-6-14
- Leitartikel: Nuske HJ, Vivanti G, Dissanayake C. Others’ emotions teach, but not in autism: an eye-tracking pupillometry study. Mol Autism. 2016;7(1):36. doi: 10.1186/s13229-016-0098-4
Sommersemester 2018
- 28.09.2018 Thema: „Repetition suppression in autism and schizophrenia“ präsentiert von Prof. Gyula Kovacs
- Leitartikel: Chisholm et al. (2015). The association between autism and schizophrenia spectrum disorders: A review of eight alternate models of co-occurrence. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 55 (2015) 173–183.
- Leitartikel: Wacongne et al. (2012). A Neuronal Model of Predictive Coding Accounting for the Mismatch Negativity. The Journal of Neuroscience, 32(11), 3665–3678.
- Leitartikel: Sinha et al. (2014). Autism as a disorder of prediction. PNAS, 111(42), 15220–15225.
- Leitartikel: Fletcher & Frith (2009). Perceiving is believing: a Bayesian approach to explaining the positive symptoms of schizophrenia. Nature Reviews, Neuroscience, 10, 48-58.
- 17.08.2018 Thema: „The relationship between ASD and Schizophrenia/Schizotypy“ präsentiert von Linda Ficco, Andrea Kowallik & Helene Kreysa
- 13.07.2018 Thema: „ABA Therapie“ präsentiert von Justyna Przeperska
- 15.06.2018 Thema: „Schizophrenia and autism as contrasting minds: neural evidence for the hypo-hyper-intentionality hypothesis“ präsentiert von Linda Ficco
- 04.05.2018 Thema: „Neurofeedback and Autism“ präsentiert von Dr. Stella Färber & Prof. Stefan Schweinberger
- 17.04.2018 Thema: „Voice Perception in Autism“ präsentiert von Dr. Schelinski (Max-Plank-Institute Leipzig)
- 13.04.2018 Thema: „Soziales Fertigkeitentraining und dazugehörige personalisierte Ansätze & Differentiating early and late electrophysiological markers of empathy in individuals with high and low autistic traits“ präsentiert von Prof. Sven Bölte & Dr. Dana Schneider
Wintersemester 2016/17
- 17.03.2017 Thema: „Talk of a concerned mother & Romantic relationships among adults with ASD“ präsentiert von Gudrun Uhlig & Catarina Amado
- Leitartikel: Strunz et al. (2016). Romantic Relationships and Relationship Satisfaction Among Adults With Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. Journal of Clinical Psychology, 73(1), 113-125.
- 24.02.2017 Thema: „Auditory/Voice processing in ASD“ präsentiert von Romi Zäske
- Leitartikel: Schelinski et al. (2016). Temporal voice areas exist in autism spectrum disorder but are dysfunctional for voice identity recognition. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 11(11), 1812-1822.
- Leitartikel: Schelinski et al. (2016). Voice identity processing in autism spectrum disorder. Autism Research, 10(1), 155-168.
- 20.01.2017 Thema: „The influence of oxytocin on social functioning and ASD“ präsentiert von Philipp Kanske & Katrin Preckel (MPI Leipzig)
- Leitartikel: Watanabe et al. (2015). Clinical and neural effects of six-week administration of oxytocin on core symptoms of autism. Brain, 138(11), 3400-3412.
- Leitartikel: Kanske et al. (2016). Are strong empathizers better mentalizers? Evidence for independence and interaction between the routes of social cognition. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 11(9), 1383-1392.
- 16.12.2016 Weihnachtsspezial – Nicht-wissenschaftliche Veranstaltung über ASD
- 18.11.2016 Thema: „Learning mechanisms in ASD“ präsentiert von Katharina Limbach
- Leitartikel: Bo et al. (2016). Do children with autism spectrum disorders have motor learning difficulties? Research in Autism Spectrum Disorders, 23, 50-62.
- 14.10.2016 Thema: „Emotion Regulation in Autism Spectrum Disorder“ präsentiert von Claudia Menzel
- Leitartikel: Mazefesky et al. (2013). The Role of Emotion Regulation in Autism Spectrum Disorder. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 52(7), 679–688.
- Leitartikel: Samson et al. (2012). Emotion Regulation in Asperger’s Syndrome and High-Functioning Autism. Emotion, 12(4), 659-665.
Sommersemester 2016
- 16.09.2016 Thema: „The Intense World Theory of Autism“ präsentiert von Catarina Amado
- Leitartikel: Markram et al. (2007). The intense world syndrome–an alternative hypothesis for autism. Frontiers in Neuroscience, 1(1), 77-96.
- 19.08.2016 Thema: „Autism & Creativity“ präsentiert von Marlena Itz
- Leitartikel: Best et al. (2015). The Relationship Between Subthreshold Autistic Traits, Ambiguous Figure Perception and Divergent Thinking. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(12), 4064-4073.
- 15.07.2016 Thema: „The Extreme Male Brain Hypothesis of ASD“ präsentiert von Gregor Hayn-Leichsenring
- Leitartikel: Baron-Cohen (2002). The extreme male brain theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 6(6), 248-254.
- 17.06.2016 Thema: „Genetics in ASD“ präsentiert von Christpoph Redies
- Leitartikel: de la Torre et al. (2016). Advancing the understanding of autism disease mechanisms through genetics. Nature Medicine Review, 22(4), 345-361.
- 20.05.2016 Thema: „Autism research with autistic traits in the general population“ präsentiert von Carina Giesen
- Leitartikel: Baron-Cohen et al. (2001). The Autism-Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger Syndrome/High-Functioning Autism, Malesand Females, Scientists and Mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(1), 5-17.
Wintersemester 2015/16
- 18.03.2016 Thema: „A duet for one. Sychrony in Dual Interactions & WGAS 2016 report“ präsentiert von Helene Kreysa & Verena Skuk
- Leitartikel: Friston, & Frith (2015). A duet for one. Consciousness and Cognition, 36, 390-405.
- 19.02.2016 Thema: „Autism in Adulthood“ präsentiert von Gregor Hayn-Leichsenring & Claudia Menzel
- Leitartikel: Magiati et al. (2014). Cognitive, language, social and behavioural outcomes in adults with autism spectrum disorders: A systematic review of longitudinal follow-up studies in adulthood. Clinical Psychology Review, 34(1), 73-86.
- 15.01.2016 Thema: „Gender Differences in ASD & Person Perception in ASD“ präsentiert von Dana Schneider & Stefan Schweinberger
- Leitartikel: Werling, & Geschwind (2013). Sex differences in autism spectrum disorders. Current Opinion in Neurology, 26(2), 146-153.;
- Keypaper: Rhodes et al. (2013). Autistic traits are linked to reduced adaptive coding of face identity and selectively poorer face recognition in men but not women. Neuropsychologia, 51(13), 2702-2708.
- 27.11.2015 Thema: „Broken Mirror Neuron Theory in ASD“ präsentiert von Katharina Limbach
- Leitartikel: Southgate (2008). Unbroken mirrors: Challenging a theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 12(6), 225-229.
- 30.10.2015 Thema: „Predictive Coding in ASD“ präsentiert von Christoph Redies
- Leitartikel: Van de Cruys et al. (2014). Precise minds in uncertain worlds: Predictive coding in autism. Psychological Review, 121(4), 649-675.
Sommersemester 2015
- 18.09.2015 Thema: „Social Motivation in ASD“ präsentiert von Carina Giesen
- Leitartikel: Chevallier et al. (2012). The social motivation theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 16(4), 231-239.
- 07.08.2015 Thema: „Eye Contact in Children with ASD“ präsentiert von Helene Kreysa
- Leitartikel: Falck-Ytter et al. (2015). Eye Contact Modulates Cognitive Processing Differently in Children With Autism. Child Development, 86(1), 37-47.
- 10.07.2015 Thema: „Mouse models in ASD“ präsentiert von Gregor Hayn-Leichsenring
- Leitartikel: Hamilton et al. (2011). Multiple Multiple autism-like behaviors in a novel transgenic mouse model. Behavioural Brain Research, 218(1), 29-41.
- 17.04.2015 Thema: „Antioxidant treatment in ASD & WGAS 2015 news“ präsentiert von Dana Schneider & Jürgen Kaufmann
- Leitartikel: Singh et al. (2014). Sulforaphane treatment of autism spectrum disorder (ASD). Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(43), 15550-15555.