ASD Journal Club

Die Forschungsgruppe trifft sich regelmäßig einmal im Monat, freitags, von 9 – 11 Uhr im Konferenzraum im 18. Stock des JenTowers für ein Leseseminar. Für gewöhnlich präsentieren wir hier Forschungsartikel zu ASS-bezogenen Forschungsthemen und diskutieren diese anschließend. Jeder Interessent ist herzlich dazu eingeladen, das Seminar zu besuchen und Forschungsartikel für kommende Seminare vorzuschlagen.

Falls Sie in die Mailing-Liste aufgenommen werden möchten, kontaktieren Sie bitte:

Andrea Kowallik: andrea.kowallik[at]uni-jena.de

Bisherige Themen

  • low functioning ASD
  • current therapy for ASD (early intervention, therapy for adults, pharmacological therapy, etc.)
  • learning mechanisms in ASD
  • schizophrenia versus autismus: The Hypo-Hyper-Intentionality hypothesis
  • psycho-social functioning and life satisfaction in adults with ASD
  • reduced cortical thickness in children with ASD
  • prospective memory in ASD
  • savant abilities in ASD
  • the role of testosterone in ASD
  • emotion regulation in ASD
  • face processing in ASD
  • autism and art (art therapy)
  • autism in other species (mice, rats, birds, dogs, non-human primates)
  • 16.06.2023          Thema: „Skotopisches Sehen bei Autismus“, präsentiert von Vivian Werner
    • Ludlow, A. K., Giannadou, A., Franklin, A., Allen, P. M., Simmons, D. R., & Wilkins, A. J. (2020). The possible use of precision tinted lenses to improve social cognition in children with autism spectrum disorders. Vision Research, 170, 53-59. https://doi.org/10.1016/j.visres.2020.03.007
  • 02.06.2023          Thema: „Untersuchung des Mu-Rhythmus und seiner Quellenlokalisation während der Beobachtung menschlicher sozialer Interaktion und biologischer Bewegung bei jungen Erwachsenen mit Autismus“, präsentiert von Samaneh Dastgheib (MD)
  • 12.05.2023          Thema: „Autismus und Bindungsstörungen“
    • Davidson, C., O’Hare, A., Mactaggart, F., Green, J., Young, D., Gillberg, C., & Minnis, H. (2015). Social relationship difficulties in autism and reactive attachment disorder: Improving diagnostic validity through structured assessment. Research in Developmental Disabilities, 40, 63-72. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2015.01.007
    • Davidson, C., Moran, H., & Minnis, H. (2022). Autism and attachment disorders–how do we tell the difference?. BJPsych Advances, 28(6), 371-380. https://doi.org/10.1192/bja.2022.2
  • 21.04.2023         Koordinationstreffen
  • 24.03.2022          Autismus-Netzwerktreffen
  • 24.03.2023          Thema: „Transkranielle Magnetstimulation bei ADHS und ASS“, präsentiert von Prof. Kerstin Krauel (Leitung der Forschung Lehre an der Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Universitätsklinikum Magdeburg)
  • 10.02.2023          Vorstellung eigener Forschungsergebnisse: „Autismus und soziale Wahrnehmung“, präsentiert von Andrea Kowallik und Samaneh Dastgheib (MD)
  • 13.01.2023          Thema: „Die Herausforderungen und die Vielschichtigkeit bei Gleichzeitigkeit von Autismus und Taubheit“, präsentiert von Omar Edrees
    • Young, A., Ferguson-Coleman, E., Wright, B., & Le Couteur, A. (2019). Parental conceptualizations of autism and deafness in British deaf children. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 24(3), 280-288. https://doi.org/10.1093/deafed/enz002
    • Allgar, V., Wright, B., Taylor, A., Couter, A. L., & Phillips, H. (2021). Diagnosing autism spectrum disorders in deaf children using two standardised assessment instruments: The ADIR-Deaf adaptation and the ADOS-2 Deaf adaptation. Journal of Clinical Medicine, 10(19), 4374. https://doi.org/10.3390/jcm10194374
  • 02.12.2022          Weihnachtsspezial: TEDx-Talk „Musik als Fenster in die autistische Seele“
  • 11.11.2022          Autismus-Netzwerktreffen
  • 11.11.2022          Thema: „Autismus und Asymmetrien im Gehirn“, präsentiert von Vivian Werner
    • Floris, D. L., Wolfers, T., Zabihi, M., Holz, N. E., Zwiers, M. P., Charman, T., … & Wooldridge, C. (2021). Atypical brain asymmetry in autism—a candidate for clinically meaningful stratification. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 6(8), 802-812. https://doi.org/10.1016/j.bpsc.2020.08.008
  • 04.11.2022          Thema: „Transgeschlechtlichkeit und Autismus“, präsentiert von Prof. Florian Zepf (Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Universitätsklinikum Jena)
  • 21.10.2022         Koordinationstreffen
  • 01.07.2022          Thema: „Einflüsse von Kultur und Kontext auf Autismus-Diagnosen“
    • de Leeuw, A., Happé, F., & Hoekstra, R. A. (2020). A conceptual framework for understanding the cultural and contextual factors on autism across the globe. Autism Research, 13(7), 1029-1050. https://doi.org/10.1002/aur.2276
  • 03.06.2022          Thema: „Einflüsse von Autismus auf das Stimmengedächtnis“, präsentiert von Prof. David Feinberg (McMaster-Universität, Kanada)
    • in Zusammenarbeit mit der Voice Research Unit
  • 20.05.2022         Thema: „Machine-Learning als Ansatz zur Untersuchung von Empathie bei sozialen Interaktionen in Echtzeit“, präsentiert von Cem Doğdu
    • Doğdu, C., Kessler, T., Schneider, D., Shadaydeh, M., Schweinberger, S.R. (2022). A comparison of machine learning algorithms and feature sets for automatic vocal emotion recognition in speech. Sensors, 22, 7561. https://doi.org/10.3390/s22197561
  • 13.05.2022         Neurofeedback-Workshop
  • 29.04.2022         Koordinationstreffen
  • 04.02.2022          Thema: „Geschlechtsunterschiede im ADI-R“, präsentiert von Rebecca Wientzek
    • Beggiato, A., Peyre, H., Maruani, A., Scheid, I., Rastam, M., Amsellem, F., … & Delorme, R. (2017). Gender differences in autism spectrum disorders: Divergence among specific core symptoms. Autism Research, 10(4), 680-689. https://doi.org/10.1002/aur.1715
  • 14.01.2022          Autismus-Netzwerktreffen
  • 14.01.2022          Thema: „Synchronisationsbasierte Tanz-/Bewegungstherapie“, präsentiert von Nerea Aizpurua
    • Koehne, S., Behrends, A., Fairhurst, M. T., & Dziobek, I. (2016). Promoting social cognition through an imitation and synchronization-based dance/movement intervention in adults with autism spectrum disorder: A controlled proof-of-concept study. Psychotherapy and Psychosomatics, 85(1), 27-35. https://doi.org/10.1159/000441111
  • 10.12.2021          Weihnachtsspezial: Kurzfilm „Signale“ und Diskussion mit Produzent Louis Bennies
  • 12.11.2021          Thema: „Sprache und angemessenes Sprechen über Menschen mit Autismus (in der Autismusforschung)“
    • Vivanti, G. (2020). Ask the editor: What is the most appropriate way to talk
       about individuals with a diagnosis of autism?. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50, 691–693. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04280-x
    • Botha, M., Hanlon, J. & Williams, G.L. (2021). Does language matter? Identity-first versus person-first language use in autism research: A response to Vivanti. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04858-w
    • Lei, J., Jones, L., & Brosnan, M. (2021). Exploring an e-learning community’s response to the language and terminology use in autism from two massive open online courses on autism education and technology use. Autism, 25(5), 1349–1367. https://doi.org/10.1177/1362361320987963
    • Bury, S.M., Jellett, R., Spoor, J.R. et al. (2020). “It defines who I am” or “It’s something I have”: What language do [autistic] Australian adults [on the autism spectrum] prefer?. Journal of Autism and Developmental Disorders. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04425-3
    • Fletcher-Watson, S., Bölte, S., Crompton, C. J., Jones, D., Lai, M.-C., Mandy, W., Pellicano, L., Stahmer, A., Taylor, J., & Mandell, D. (2021). Publishing standards for promoting excellence in autism research. Autism, 25(6), 1501–1504. https://doi.org/10.1177/13623613211019830
  • 05.11.2021          Autismus-Netzwerktreffen
  • 22.10.2021          Koordinationstreffen
  • 03.07.2020          Thema: „Design von Interventionsstudien“
  • 12.06.2020           Autismusnetzwerktreffen
  • 08.05.2020          Thema: „Konsequenzen der Pandemie auf Menschen mit ASD“
    • Leitartikel: Narcisi, Antonio (2020): Handle the Autism Spectrum Condition during Coronavirus (COVID-19) Stay at Home Period: Ten Tips for Helping Parents and Caregivers of Young Children. Brain Sciences, 10(4), 207;https://doi.org/10.3390/brainsci10040207
    • Leitartikel: Yarımkaya, E., & Esentürk, O. K. (2020). Promoting physical activity for children with autism spectrum disorders during Coronavirus outbreak: benefits, strategies, and examples. International Journal of Developmental Disabilities, 1-6. https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1756115
  • 24.04.2020          fällt aus     
  • 21.02.2020                Autismusnetzwerktreffen
  • 24.01.2020                Thema: „ASD Einzeltherapie-Ansatz nach Dziobek“
    • Leitartikel: Dziobek, I., Stoll, S., & Lipinski, S. (2019). Hochfunktionaler Autismus bei Erwachsenen : ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Manual / Isabel Dziobek und Sandra Stoll ; unter Mitarbeit von Silke Lipinski: Ein kognitiv-verhaltenstherapeutisches Manual (1. Auflage.). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
  • 13.12.2019                 Weihnachtsspezial: „Das öffentliche Bild von Autismus und der Einfluss der Medien“
  • 22.11.2019                 Thema: „Mu rhythm enhancement versus suppression-neurofeedback training in ASD“ präsentiert von Samaneh Dastgheib
    • Leitartikel: de Vega, M., Padrón, I., Moreno, I. Z., García‐Marco, E., Domínguez, A., Marrero, H., & Hernández, S. (2019). Both the mirror and the affordance systems might be impaired in adults with high autistic traits. Evidence from EEG mu and beta rhythms. Autism Research.
    • Leitartikel: Friedrich, E. V., Sivanathan, A., Lim, T., Suttie, N., Louchart, S., Pillen, S., & Pineda, J. A. (2015). An effective neurofeedback intervention to improve social interactions in children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders45(12), 4084-4100.
    • Leitartikel: García Vite, T. K., Ayala Guerrero, F., Mateos Salgado, E. L., & Cebreros Paniagua, R. (2018). Characterization of the Mu rhythm during the sleep of children with autism spectrum disorder level 1. Salud Mental41(3), 109-116.
    • Leitartikel: Pineda, J. A., Carrasco, K., Datko, M., Pillen, S., & Schalles, M. (2014). Neurofeedback training produces normalization in behavioural and electrophysiological measures of high-functioning autism. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences369(1644), 20130183.
  • 25.10.2019                  Thema: Koordinationstreffen
  • 12.04.2019            Thema: „Summing up pre-/neonatal and early childhood brain growth and ASD“
    • Leitartikel: Blanken, L. M., Dass, A., Alvares, G., van der Ende, J., Schoemaker, N. K., El Marroun, H., … & Dissanayake, C. (2018). A prospective study of fetal head growth, autistic traits and autism spectrum disorder. Autism Research, 11(4), 602-612.
    • Leitartikel: Bonnet‐Brilhault, F., Rajerison, T. A., Paillet, C., Guimard‐Brunault, M., Saby, A., Ponson, L., … & Roux, S. (2018). Autism is a prenatal disorder: Evidence from late gestation brain overgrowth. Autism Research, 11(12), 1635-1642.
  • 24.05.2019            Thema: „Overarousal hypotheses/ socioaffective-excitatory/inhibitory-imbalance model“
    • Leitartikel: Hadjikhani, N., Zurcher, N. R., Lassalle, A., Hippolyte, L., Ward, N., & Johnels, J. Å. (2017). The effect of constraining eye-contact during dynamic emotional face perception—an fMRI study. Social cognitive and affective neuroscience, 12(7), 1197-1207.
  • 14.06.2019             Thema: „Relationships between ASD, emotion recognition and autonomic measures“
    • Leitartikel: Bal, E., Harden, E., Lamb, D., Van Hecke, A. V., Denver, J. W., & Porges, S. W. (2010). Emotion recognition in children with autism spectrum disorders: Relations to eye gaze and autonomic state. Journal of autism and developmental disorders, 40(3), 358-370.
  • 26.07.2019             Thema: „Neurofeedback and HRV biofeedback“ präsentiert von Andy Schumann
     

    • Leitartikel:  Lehrer, P. M., & Gevirtz, R. (2014). Heart rate variability biofeedback: how and why does it work?. Frontiers in psychology, 5, 756.
    • Leitartikel:  Mather, M., & Thayer, J. F. (2018). How heart rate variability affects emotion regulation brain networks. Current opinion in behavioral sciences, 19, 98-104.
  • 08.02.2019         Thema: „Abnormal brain growth in autism“
    • Leitartikel: Courchesne, E., Campbell, K., Solso, S. Brain growth across the life span in autism: Age-specific changes in anatomical pathology. Brain Research, 1380:138-45, 2011
  • 25.01.2019          Thema: „BDNF- Brain Drive Neurotrophic Factor- A biomarker for ASD?“ präsentiert von Samaneh Dastgheib
    • Leitartikel: Qin, X., Feng, J., Cao, C., Wu, H., Loh, Y., and Cheng, Y. (2016). Association of peripheral blood levels of brain-derived neurotrophic factor with autism spectrum disorder in children: a systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatr. 170. doi: 10.1001/jamapediatrics.2016.1626
    • Leitartikel: Keypaper: Saghazadeh, A., and Rezaei, N. (2017). Brain-derived neurotrophic factor levels in autism: a systematic review and meta-analysis. J. Autism Dev. Disord. 47. doi: 10.1007/s10803-016-3024-x
  • 14.12.2018          Weihnachtsspezial
  • 16.11.2018          Thema: „Imitation and emotion recognition in ASD“ präsentiert von Andrea Kowallik
    • Leitartikel: Michael B. Lewis & Emily Dunn (2017) Instructions to mimic improve facial emotion recognition in people with sub-clinical autism traits, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 70:11, 2357-2370, DOI: 10.1080/17470218.2016.1238950
  • 26.10.2018          Thema: „Pupillometry and ASD“ präsentiert von Helene Kreysa and Dana Schneider
    • Leitartikel: Nuske et al.: Reactivity to fearful expressions of familiar and unfamiliar people in children with autism: an eye-tracking pupillometry study. Journal of Neurodevelopmental Disorders 2014 6:14. doi:10.1186/1866-1955-6-14
    • Leitartikel: Nuske HJ, Vivanti G, Dissanayake C. Others’ emotions teach, but not in autism: an eye-tracking pupillometry study. Mol Autism. 2016;7(1):36. doi: 10.1186/s13229-016-0098-4
  • 28.09.2018           Thema: „Repetition suppression in autism and schizophrenia“ präsentiert von Prof. Gyula Kovacs
    • Leitartikel: Chisholm et al. (2015). The association between autism and schizophrenia spectrum disorders: A review of eight alternate models of co-occurrence. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 55 (2015) 173–183.
    • Leitartikel: Wacongne et al. (2012). A Neuronal Model of Predictive Coding Accounting for the Mismatch Negativity. The Journal of Neuroscience, 32(11), 3665–3678.
    • Leitartikel: Sinha et al. (2014). Autism as a disorder of prediction. PNAS, 111(42), 15220–15225.
    • Leitartikel: Fletcher & Frith (2009). Perceiving is believing: a Bayesian approach to explaining the positive symptoms of schizophrenia. Nature Reviews, Neuroscience, 10, 48-58.
  • 17.08.2018             Thema: „The relationship between ASD and Schizophrenia/Schizotypy“ präsentiert von Linda Ficco, Andrea Kowallik & Helene Kreysa
  • 13.07.2018             Thema: „ABA Therapie“ präsentiert von Justyna Przeperska
  • 15.06.2018             Thema: „Schizophrenia and autism as contrasting minds: neural evidence for the hypo-hyper-intentionality hypothesis“ präsentiert von Linda Ficco
  • 04.05.2018            Thema: „Neurofeedback and Autism“ präsentiert von Dr. Stella Färber & Prof. Stefan Schweinberger
  • 17.04.2018             Thema: „Voice Perception in Autism“ präsentiert von Dr. Schelinski (Max-Plank-Institute Leipzig)
  • 13.04.2018             Thema: „Soziales Fertigkeitentraining und dazugehörige personalisierte Ansätze & Differentiating early and late electrophysiological markers of empathy in individuals with high and low autistic traits“ präsentiert von Prof. Sven Bölte & Dr. Dana Schneider
  • 17.03.2017           Thema: „Talk of a concerned mother & Romantic relationships among adults with ASD“ präsentiert von Gudrun Uhlig & Catarina Amado
    • Leitartikel: Strunz et al. (2016). Romantic Relationships and Relationship Satisfaction Among Adults With Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. Journal of Clinical Psychology, 73(1), 113-125.
  • 24.02.2017           Thema: „Auditory/Voice processing in ASD“ präsentiert von Romi Zäske
    • Leitartikel: Schelinski et al. (2016). Temporal voice areas exist in autism spectrum disorder but are dysfunctional for voice identity recognition. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 11(11), 1812-1822.
    • Leitartikel: Schelinski et al. (2016). Voice identity processing in autism spectrum disorder. Autism Research, 10(1), 155-168.
  • 20.01.2017           Thema: „The influence of oxytocin on social functioning and ASD“ präsentiert von Philipp Kanske & Katrin Preckel (MPI Leipzig)
    • Leitartikel: Watanabe et al. (2015). Clinical and neural effects of six-week administration of oxytocin on core symptoms of autism. Brain, 138(11), 3400-3412.
    • Leitartikel: Kanske et al. (2016). Are strong empathizers better mentalizers? Evidence for independence and interaction between the routes of social cognition. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 11(9), 1383-1392.
  • 16.12.2016           Weihnachtsspezial – Nicht-wissenschaftliche Veranstaltung über ASD
  • 18.11.2016           Thema: „Learning mechanisms in ASD“ präsentiert von Katharina Limbach
    • Leitartikel: Bo et al. (2016). Do children with autism spectrum disorders have motor learning difficulties? Research in Autism Spectrum Disorders, 23, 50-62.
  • 14.10.2016           Thema: „Emotion Regulation in Autism Spectrum Disorder“ präsentiert von Claudia Menzel
    • Leitartikel: Mazefesky et al. (2013). The Role of Emotion Regulation in Autism Spectrum Disorder. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 52(7), 679–688.
    • Leitartikel: Samson et al. (2012). Emotion Regulation in Asperger’s Syndrome and High-Functioning Autism. Emotion, 12(4), 659-665.
  • 16.09.2016           Thema: „The Intense World Theory of Autism“ präsentiert von Catarina Amado
    • Leitartikel: Markram et al. (2007). The intense world syndrome–an alternative hypothesis for autism. Frontiers in Neuroscience, 1(1), 77-96.
  • 19.08.2016           Thema: „Autism & Creativity“ präsentiert von Marlena Itz
    • Leitartikel: Best et al. (2015). The Relationship Between Subthreshold Autistic Traits, Ambiguous Figure Perception and Divergent Thinking. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(12), 4064-4073.
  • 15.07.2016           Thema: „The Extreme Male Brain Hypothesis of ASD“ präsentiert von Gregor Hayn-Leichsenring
    • Leitartikel: Baron-Cohen (2002). The extreme male brain theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 6(6), 248-254.
  • 17.06.2016           Thema: „Genetics in ASD“ präsentiert von Christpoph Redies
    • Leitartikel: de la Torre et al. (2016). Advancing the understanding of autism disease mechanisms through genetics. Nature Medicine Review, 22(4), 345-361.
  • 20.05.2016           Thema: „Autism research with autistic traits in the general population“ präsentiert von Carina Giesen
    • Leitartikel: Baron-Cohen et al. (2001). The Autism-Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger Syndrome/High-Functioning Autism, Malesand Females, Scientists and Mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(1), 5-17.
  • 18.03.2016            Thema: „A duet for one. Sychrony in Dual Interactions & WGAS 2016 report“ präsentiert von Helene Kreysa & Verena Skuk
    • Leitartikel: Friston, & Frith (2015). A duet for one. Consciousness and Cognition, 36, 390-405.
  • 19.02.2016             Thema: „Autism in Adulthood“ präsentiert von Gregor Hayn-Leichsenring & Claudia Menzel
    • Leitartikel: Magiati et al. (2014). Cognitive, language, social and behavioural outcomes in adults with autism spectrum disorders: A systematic review of longitudinal follow-up studies in adulthood. Clinical Psychology Review, 34(1), 73-86.
  • 15.01.2016             Thema: „Gender Differences in ASD & Person Perception in ASD“ präsentiert von Dana Schneider & Stefan Schweinberger
    • Leitartikel: Werling, & Geschwind (2013). Sex differences in autism spectrum disorders. Current Opinion in Neurology, 26(2), 146-153.;
    • Keypaper: Rhodes et al. (2013). Autistic traits are linked to reduced adaptive coding of face identity and selectively poorer face recognition in men but not women. Neuropsychologia, 51(13), 2702-2708.
  • 27.11.2015              Thema: „Broken Mirror Neuron Theory in ASD“ präsentiert von Katharina Limbach
    • Leitartikel: Southgate (2008). Unbroken mirrors: Challenging a theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 12(6), 225-229.
  • 30.10.2015            Thema: „Predictive Coding in ASD“ präsentiert von Christoph Redies
    • Leitartikel: Van de Cruys et al. (2014). Precise minds in uncertain worlds: Predictive coding in autism. Psychological Review, 121(4), 649-675.
  • 18.09.2015           Thema: „Social Motivation in ASD“ präsentiert von Carina Giesen
    • Leitartikel: Chevallier et al. (2012). The social motivation theory of autism. Trends in Cognitive Sciences, 16(4), 231-239.
  • 07.08.2015           Thema: „Eye Contact in Children with ASD“ präsentiert von Helene Kreysa
    • Leitartikel: Falck-Ytter et al. (2015). Eye Contact Modulates Cognitive Processing Differently in Children With Autism. Child Development, 86(1), 37-47.
  • 10.07.2015            Thema: „Mouse models in ASD“ präsentiert von Gregor Hayn-Leichsenring
    • Leitartikel: Hamilton et al. (2011). Multiple Multiple autism-like behaviors in a novel transgenic mouse model. Behavioural Brain Research, 218(1), 29-41.
  • 17.04.2015            Thema: „Antioxidant treatment in ASD & WGAS 2015 news“ präsentiert von Dana Schneider & Jürgen Kaufmann
    • Leitartikel: Singh et al. (2014). Sulforaphane treatment of autism spectrum disorder (ASD). Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(43), 15550-15555.